Friday 21 December 2007

KiSaH Di HaRi RaYa

mlm raya tu kami sggh dulu umah mak aku..memandangkan aku buat 2 kek American Choc jd aku pas 1 kek utk umah mak aku n lg 1 utk umah mak mertua aku..kena la adil kan, takkan la buat 1 ajer nnti apa pulak kata sayang kan..tak elok tau..mak mertua aku tu pun mak aku jgk..yea tak??

mak aku dah siap buat rendang ngan rebus ketupat..emmm smp lg mak aku nie buat ketupat..mak aku mmg suka klu buat rendang guna ayam pencen..klu msk lama skit dagingnye tak hancur..family aku mmg suka la mkn rendang ayam pencen nie..mula2 dulu time sayang nak mkn dia teragak2 jgk tapi bila tgk aku mkn laju ajer, dia pun apa lg bkn setakat laju jea tapi kalah laju monorail..

pastu mak bekal kan sekali lemang sebatang..jiran umah mak aku nie mmg selalu buat lemang..lemang di plak mmg sedap..klh org yg jual kat tepi2 jln tu..keras semcm ajer..aku klu mkn lemang suka kat bhg bawah sekali sebab kat bhg bawah sekali mmg syok arr msk dlm mulut..aku selalu berebut ngan mak aku, ialah mak aku pun suka lemang kat bhg bawah nie..korang yg suka mkn lemang mmg akan tahu akan kesedapan kat bhg lemang nie..pehhhhh mmg sedap

mak aku bekalkan lauk utk besan dia..ada rendang..ada ketupat..ada lemang..

kami smp kg sayang (sijangkang) kol 12 lebih..aku dlm perjalanan mmg tido (ala aku pg maner2 pun mmg akan tido, wpun jln sekejap ajer hahahaha)..



***************HaRi RaYa MeNjElAnG TiBa**************


sayang ngan razak (adk ipar) bgn lambat jd tak sempat nak pg solat raya..wpun masa tu baru kol 7.30am, kat sana solat raya mmg cepat..isk isk isk kesian aku sbb aku tak pki pun baju raya..baju raya aku, aku baru amik mlm td, pg nie pakai tgk ada plak kapur kat baju..uwaaaaa tak dpt la pki..semua org pki baju raya aku cuma pki seluar ngan t-shirt ajer..bagus gak aku pun mls nak pki baju kurung..sayang kesian tgk aku sekejap ajer dia pki baju melayu pastu tukar pki seluar ngan t-shirt..jd kami berdua ajer la yg pelik kat family sayang tu..

kami mkn sekeluarga..menu mmg meriah..

ada rendang..kuah kacang..msk lodeh..sambal goreng..ayam msk kicap santan..

best kan..aku tgk pun tak tahu la nak mkn maner satu..pastu jiran plak ada yg bg nasi tomato..lg la tak tahu nak pilih yg maner dulu..sayang confirm mkn ketupat ngan ayam msk kicap santan (nie mmg fav gila2 sayang)..mknan lain sayang mmg dah tak pandang..

raya haji kali nie 1st time aku sambut kat kg sayang, thn lalu sambut kat umah family aku..kat sini tak pg maner2 pun (sama la kat tempat aku pun)..jd kami lepak depan tv pastu mkn..tgk tv..mkn..tgk tv..mkn..tgk tv..mkn.. tu ajer la aktiviti smlm..mengisi ajer la perut kami..mmg aku mkn ajer la smlm..burpppppppppppppppp

ptg plak tido..perut dah kenyang apa lg mmg layan ajer la mata..lg2 ujan plak mmg turun, syor arr tido.sejukkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk sambil peluk sayang :P

mlm plak kami pg kenduri (tok sedara sayang-imam surau, wak nie mmg suka wat kenduri bila raya haji)..mknan mmg sedap..dihidangkan nasi ambang..korang tahu tak nasi ambang tu apa..
nasi ambang tu diletakkan di atas dulang..kat dlm dulang tu adalah ayam sekor, nasi ngan lauk pauk, kuih muih, mee grg..biasanyer org lelaki akan mkn yg ringan2 ajer, nasi ambang diorg nie plak akan dibwk balik..yg perempuan plak akan mkn kat situ ajer..nasi ambang nie akan dimkn oleh 4 org (nak mkn 5 org pun blh tapi mkn 4 org lebih selesa)..mkn sama2 dlm dulang yg sama..perkara nie bagus sbb dpt mengeratkan hubungan di antara satu yg lain..best tau mkn mcm nie..

aku malu nak ambik gambo nnti wak2 ngan mbah2 kat dapur nie ingat aku nie poyo ajer nak snap2 gambo..nnti la klu aku jumpa lg ngan nasi ambang aku akan tepek gambo dia kat blog aku nie..

k la, korang plak mcm maner ngan raya korang..happening ker, sedih ker, biasa2 ker..apa lg mai la story :D


Berminat dengan sebarang Vitamin Shaklee boleh hubungi Ena : 012 2449373 (whatsapp)

7 comments:

  1. kite sejuk gak.
    tp xde sayang utk dipeluk.
    huwaaaaaa~
    heheh :D
    bes2 raye smlm..
    pas mkn, golek2, boring, bgn mkn2 lg..
    pastu guling2 lagi,
    hiks3 :p

    ReplyDelete
  2. teringin arr nak tgk rupa nasi ambang tuh.. pernah gak dengar sebelum nih, tapi tatau rupa tuh mcm mana..

    ReplyDelete
  3. panjang langkah - tak la suami org sijangkang,selangor..sana mmg org jawa jea

    ej - takper nnti ena tepek gambo nasi ambang bila bersua lg ngan kenduri..sabar menanti la erk :D

    ReplyDelete
  4. nasi ambang = nasi ambeng eh? teringin teringinn nak makan camtu.. raya kita biasa2 je :)

    ReplyDelete
  5. lindosh - lebih kurang la tu..best tau mkn nasi nie..skang nie mmg ssh nak cari nasi nie kat tempat ys still kekal kan tradisi jea yg ada..

    ReplyDelete

Thank you and Come Again...
Love you all mmuahhh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright @ Zarena Heeney 2013 | All Right Reserved | Designed By Shahada Fauzi